Disleksia berasal dari perkataan Yunani iaitu
"DYN" bermakna susah, dan "LEXIA" bermakna tulisan. Disleksia bukannya satu
penyakit, tetapi merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya
dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah
seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira. Oleh itu dyslexia
merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah untuk membaca dan menulis
walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal.
Mereka yang mempunyai
Disleksia bukannya menghadapi kecacatan malah sebahagian daripada orang-orang
yang terkenal juga mempunyai disleksia. Sesetengah mereka yang mempunyai
keadaan disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan yang panjang,
dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan, dan sifir. Setiap
orang dengan disleksia mempunyai masalah yang tidak serupa dengan orang lain
dengan disleksia.
Selain itu, terdapat juga perkataan lain yang berkaitan dengan
disleksia. Antaranya ialah :-
i. Dyscalculia (Diskalkulia) iaitu merujuk kepada seseorang disleksis yang
bermasalah dalam pengiraan ataupun Matematik.
Gambar 1 : Kanak-kanak yang sukar untuk mengira
Gambar 1 : Kanak-kanak yang sukar untuk mengira
ii. Dysgraphia (Disgrafia) iaitu merujuk kepada seseorang disleksis yang
bermasalah dalam bahasa.
Gambar 2 : Contoh tulisan kanak-kanak dysgrafia
Gambar 2 : Contoh tulisan kanak-kanak dysgrafia
iii. Dyspraxia (Dispraksia) iaitu seseorang disleksis yang bermasalah dalam
koordinasi motor mata dan tangan.
iv. Apraksia iaitu seorang murid yang mengalami masalah dalam mengeluarkan bunyi-bunyi bahasa.
iv. Apraksia iaitu seorang murid yang mengalami masalah dalam mengeluarkan bunyi-bunyi bahasa.
Berdasarkan kajian yang dijalankan, kanak-kanak lelaki lebih banyak
menghidap disleksia berbanding kanak-kanak perempuan. Dalam laporan
Kementerian Kesihatan Malaysia 2009, dianggarkan 4-8% pelajar sekolah
mengalami masalah pembelajaran disleksia.
Kesimpulannya, disleksia merupakan satu jenis gangguan atau
kecelaruan dalam sistem otak yang menyebabkan kanak-kanak sukar untuk
mengeja, membaca, mengira dan menulis.
CIRI-CIRI DSLEKSIA
Kebiasaannya disleksia dapat dikenalpasti pada peringkat awal persekolahan
mereka. Ciri-ciri kanak-kanak disleksia dibahagikan kepada dua peringkat
iaitu pada peringkat prasekolah dan peringkat sekolah rendah (6-12 tahun).
Pada peringkat prasekolah, kanak-kanak mempunyai kemahiran
bertutur yang lambat dan sukar untuk memahami arahan. Mereka sangat suka
mengganti perkataan semasa bercakap dan tidak suka duduk diam.
Kanak-kanak
ini juga mempunyai kemahiran motor kasar dan motor halus yang lemah.
Mereka tidak boleh mengikat tali kasut dengan betul. Mereka sangat sukar
untuk mengimbangkan badan mereka dan kadang-kadang mereka mudah
terjatuh semasa menaiki tangga. Kanak-kanak disleksia juga sangat suka
mengganti perkataan dengan perkataan lain serta hiperaktif.
Kanak-kanak ini seringkali terlupa kepada nama-nama benda atau
matapelajaran yang dipelajari di sekolah. Oleh sebab yang demikian, murid
disleksia dianggap “bodoh” oleh sesetengah guru kerana mereka sukar
mengingati benda-benda yang diajar oleh guru. Kesukaran mengingat ini
terjadi kerana kecelaruan sistem dan fungsi pada otak dan menyebabkan
murid disleksia seringkali ketinggalan dalam mata pelajaran.
Namun begitu,
kanak-kanak disleksia mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi dan
berminat terhadap perkara-perkara baru. Mereka sangat suka bertanya
banyak soalan kerana berminat untuk mengetahui sesuatu perkara.
Kanak-kanak disleksia sekolah rendah pula terbahagi kepada dua peringkat
iaitu :-
i) 6 hingga 9 tahun
- Kemahiran membaca, menulis dan mengeja yang lemah dan suka
menterbalikkan perkataan, huruf dan nombor
- Menggunakan jari untuk mengira dan membaca
- Keliru dengan kiri dan kanan
- Tulisan cermin atau terbalik
ii) 9 hingga 12 tahun
- Kesilapan membaca, mengeja dan lemah dalam kefahaman
- Mengambil masa yang panjang untuk menyiapkan latihan
- Kesukaran menyalin maklumat dipapan putih atau buku teks
- Sukar mengikuti arahan lisan yang panjang
- Kelihatan tidak terurus semasa berada dirumah atau sekolah
- Kurang keyakinan dan menghadapi masalah tekanan jiwa
Sekolah
Menengah
- Kesukaran membaca dan terkeliru dengan perkataan dan ejaan
yang tidak konsisten
- Kesukaran menulis karangan
- Keliru dengan nombor-nombor dan arahan oral
- Kesukaran mempelajari bahasa lain
- Lemah dalam kefahaman dan tidak mempunyai ramai kawan
- Jenis orang yang suka senyap
- Bercakap dengan nada yang kuat atau menjerit daripada konsisten
- Kurang kemahiran bersosial
JENIS-JENIS DISLEKSIA
Disleksia boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu :
(i) Disleksia visual (penglihatan)
Kesukaran utama yang dihadapi ialah untuk mengigat
dan mengenal abjad serta konfugirasi perkataan.
Simbol-simbol perkataan yang dicetak juga sukar
untuk diterjemahkan. Kemungkinan untuk melihat
abjad-abjad tertentu atau sebahagian perkataan
adalah secara terbalik. Sebagai contoh, mereka
keliru dengan huruf b – d, c – e, j – g, p – q, m – w,
dan m – n.
(ii) Disleksia auditori (pendengaran)
Kesukaran untuk mengingat bunyi abjad,
menganalisis bunyi mengikut suku kata perkataan
dan menyusun atau menggabungkan suku kata bagi
menyembunyikan perkataan. Bunyi percakapan yang
tuturkan secara halus juga tidak dapat dibezakan.
Masalah untuk membezakan bunyi vokal dengan
konsonan juga dihadapi oleh disleksia auditori.
Sebagai contoh, mereke keliru dengan bunyi huruf
seperti h – s, m – n, f – s, b – d, b – p, j – g dan t – d.
(iii) Disleksia visual (auditori)
Disleksia jenis ini merupakan disleksia yang paling
teruk kerana melibatkan kedua-dua deria iaitu deria
penglihatan dan pendengaran. Ia melibatkan
kesukaran mambaca yang amat teruk dan ini
disebabkan oleh kelemahan untuk memproses tulisan
secara visual dan audio.
PUNCA-PUNCA DISLEKSIA
Mengikut Mercer (1997), Hammond dan Hughes (1996) dan Spaafford
dan Grosser (1996), antara punca-punya terjadinya disleksia ialah
melibatkan tiga faktor iaitu keturunan atau genetik, biologi dan
kematangan.
i) Keturunan atau genetik
Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang
mengalami masalah-masalah yang sama. Kemungkinan punca ini
boleh diwarisi yang membezakan adalah tahap keterukkannya.
Terdapat kajian yang dijalankan telah membuktikan disleksia
disebabkan oleh kromosom 15,1 dan 16 yang boleh diperturunkan
secara turun temurun.
ii) Biologi
Pada kebiasaannya, sejarah kanak-kanak disleksia semasa
dilahirkan adalah tidak cukup bulan, kekurangan oksigen semasa
dilahirkan atau kelahiran yang amat sukar. Faktor-faktor ini
menjadi punca kelambatan atau ketidaksempurnaan kepada
perkembangan mereka. Sebahagian daripada kerosakan otak
akan menyebabkan kanak-kanak ini mengalami masalah belajar
dan kerosakan ini adalah minimum.
iii) Kematangan
Terdapat kanak-kanak yang lambat perkembangan pada bahagian
tertentu dalam sistem saraf mereka. Pada kebiasaannya kanakkanak
lelaki lambat matang berbanding kanak-kanak perempuan.
Kelewatan kematangan pada kanak-kanak ini merupakan salah
satu kemungkinan punca terjadinya disleksia.
Menurut Rourke (1991), kanak-kanak yang mengalami disleksia
mempunyai pelbagai defisit atau kekurangan yang disebabkan oleh kurang
fungsian (dysfunction) otak. Bukan bermakna kanak-kanak itu mengalami
kecederaan atau kerosakan di bahagian otak tetapi otak kanak-kanak
disleksia beroperasi secara berbeza berbanding kanak-kanak normal yang
lain.
Menurut Galaburda dan Tallal (1991), sistem pemprosesan auditori dan
visual pada otak individu yang mengalami disleksia selalunya lebih kecil
sebanyak 27 % berbanding dengan individu normal.
LANGKAH MEMBANTU KANAK-KANAK DISLEKSIA
a) Membawa berjumpa dengan pakar pisikologi pembelajaran
atau psikologi klinikal pada peringkat awal bagi tujuan menanganinya.
b) Membantu kanak-kanak memahami bahawa walaupun dia mungkin
berbeza dalam banyak hal tetapi tetap disayangi.
c) Menambah dan menggalakkan sebarang kemahiran istimewa
bakat atau kebolehan semulajadi
d) Sentiasa sabar melayani karenah mereka yang mana biasanya
kecewa dengan kegagalan yang berterusan.
e) Membacakan cerita untuk anak-anak serta menjadi ahli
persatuan sokongan ibu bapa
f) Memberikan bantuan dan latihan pembelajaran sebelum
memasuki tadika.
g) Mengamalkan suasana kasih sayang serta bersikap prihatin dalam
mengekalkan suasana harmoni
h) Membuat aktiviti berkeluarga serta memberi bimbingan dalam
bidang akademik
i) Memberi kebebasan yang terbatas serta nasihat untuk
mengenal identiti sendiri
j) Mengamalkan konsep diri diberi ganjaran atau pujian
contohnya bagus, pandai
Video mengenai kanak-kanak disleksia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan