10 GAMBAR YANG BERKAITAN DENGAN TEKNOLOGI DAN INOVASI
DALAM PENDIDIKAN BAGI PENDIDIKAN KHAS
Mampu menggantikan seluruh atau
sebahagian anggota badan yang tiada. Selain itu, teknologi ini berupaya untuk
mengubahsuai struktur dan fungsi ciri-ciri sistem skeletal dan neuromuskular.
Teknologi ini direka untuk meningkatkan keupayaan hidup bagi individu yang
tidak berupaya. Teknologi ini mampu menyediakan tekanan, sokongan,
perlindungan, pencegahan, pembetulan, pengawasan, mobiliti, pengubahsuaian
berat dan sebagainya.
Sejenis alatan teknologi yang
digunakan bagi membantu pesakit yang memerlukan ubatan berterusan untuk
mengingati dos ubatan mereka setiap hari. Alatan ini dilengkapi dengan sistem
alarm mudah dengan penyelarasan 'timer' pada masa yang ditetapkan bagi membantu
pesakit mengingati masa makan ubat mereka. Pada waktu yang telah ditetapkan,
alat ini akan mengeluarkan melodi alarm yang akan menarik perhatian pengguna.
Selagi botol tidak dibuka dan ubat dimakan, selagi itulah melodi alarm akan
terus berbunyi.
FaceTime boleh menjadi tingkap ke
dalam bilik darjah. Ia membolehkan pelajar yang rumah atau hospital terikat
melibatkan diri dengan seluruh kelas. Atau membenarkan ahli terapi untuk
memerhatikan seorang pelajar dalam tindakan tanpa mengganggu pengajaran guru.
FaceTime juga sesuai untuk pelajar yang berkomunikasi menggunakan bahasa
isyarat. Setiap isyarat dan ekspresi muka menunjukkan dalam kristal detail
jelas. Dan kerana FaceTime datang standard pada Mac, iPhone, iPad, dan iPod
touch, pelajar boleh menggunakannya untuk berkomunikasi dengan pengguna OS X
atau iOS yang lain.
Alat ini sangat membantu terutama
individu bermasalah penglihatan kerana alat ini direka khas buat mereka. Kedua-dua
orang buta dan celik boleh membaca maklumat yang sama menggunakan skrin LCD
yang terbina dalam. Ini amat membantu bagi mereka yang pekak dan buta. Selain
itu, alat ini juga boleh mempunyai perbualan dengan kumpulan yang besar
menggunakan port VGA dengan monitor luaran atau projektor.
Penciptaan sistem menggunakan kod titik timbul yang boleh
dibaca secara sentuhan atau Braille telah mengubah keadaan ini, khususnya bagi
orang buta. Sistem Braille boleh digunakan dalam pelbagai bahasa termasuk Arab.
Apabila al-Quran dicetak menggunakan sistem Braille, membolehkan orang buta
membaca kitab suci itu secara sentuhan. Ramai mengetahui Braille dicipta di
Perancis oleh Louis Braille pada 1821. Tetapi sistem sama dicipta 600 tahun
terdahulu oleh seorang intelek Muslim dari Syria, Zain Din al-Amidi, iaitu
profesor di Universiti Moustansiryeh di negara yang kini dikenali sebagai Iraq.
Standing frame adalah alat untuk latihan berdiri dengan
posisi yang benar. Alat ini juga berfungsi untuk melatih otot-otot pada saat
berdiri terutama pada otot tungkai bagian bawah.
Reka bentuk QalmiyTM adalah diadaptasi daripada gabungan elemen ergonomic
dan terapi pengurutan bagi membantu pelajar khususnya pelajar pendidikan khas
yang mengalami masalah genggaman pra-matang untuk memenggang alat tulis
menggunakan alat genggaman pensel, mereka yang mempunyai masalah genggaman pra-matang,
orang kurang upaya yang mempunyai masalah untuk menulis, individu yang
mempunyai masalah strok ringan, dan kanak-kanak yang menghadapi masalah
"cerebral palsy".
Tongkat ini digunakan oleh mereka yang bermasalah
penglihatan untuk memudahkan mereka menjalani aktiviti harian. Istimewanya
tongkat ini adalah, ia merupakan tongkat elektronik. Sebuah elektronik sensor
diletakkan di hadapan tongkat untuk tujuan keselamatan. Apabila terdapat
halangan di hadapan, sensor elektronik tersebut akan mengesannya dan
menghidupkan sebiji motor yang diletakkan di lengan pengguna & menghasilkan
gegaran di lengan pengguna.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan