10 Pics Inovasi

10 GAMBAR YANG BERKAITAN DENGAN TEKNOLOGI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN BAGI PENDIDIKAN KHAS

1) JAM BRAILLE

Jam ini yang telah direka khas oleh designer terkemuka iaitu Wing Li telah diberi nama OOSH. Jam ini direka khas untuk individu yang mengalami masalah penglihatan terutamanya untuk mereka buta kerana konsep Braille diaplikasi dalam rekaannya. Jam yang mempunyai 64 lubang berfungsi untuk memberitahu maklumat mengenai masa. Perkara ini dapat dilakukan kerana lubang yang dibuat dapat membentuk formasi angka Braille bagi menyampaikan waktu. Bukan itu sahaja, malah jam ini dapat mengeluarkan alarm sama seperti jam-jam digital yang lain.

2) PROSTETIK



Mampu menggantikan seluruh atau sebahagian anggota badan yang tiada. Selain itu, teknologi ini berupaya untuk mengubahsuai struktur dan fungsi ciri-ciri sistem skeletal dan neuromuskular. Teknologi ini direka untuk meningkatkan keupayaan hidup bagi individu yang tidak berupaya. Teknologi ini mampu menyediakan tekanan, sokongan, perlindungan, pencegahan, pembetulan, pengawasan, mobiliti, pengubahsuaian berat dan sebagainya.



3) GLOWCAP SOLO



Sejenis alatan teknologi yang digunakan bagi membantu pesakit yang memerlukan ubatan berterusan untuk mengingati dos ubatan mereka setiap hari. Alatan ini dilengkapi dengan sistem alarm mudah dengan penyelarasan 'timer' pada masa yang ditetapkan bagi membantu pesakit mengingati masa makan ubat mereka. Pada waktu yang telah ditetapkan, alat ini akan mengeluarkan melodi alarm yang akan menarik perhatian pengguna. Selagi botol tidak dibuka dan ubat dimakan, selagi itulah melodi alarm akan terus berbunyi.

4) FACE TIME



FaceTime boleh menjadi tingkap ke dalam bilik darjah. Ia membolehkan pelajar yang rumah atau hospital terikat melibatkan diri dengan seluruh kelas. Atau membenarkan ahli terapi untuk memerhatikan seorang pelajar dalam tindakan tanpa mengganggu pengajaran guru. FaceTime juga sesuai untuk pelajar yang berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat. Setiap isyarat dan ekspresi muka menunjukkan dalam kristal detail jelas. Dan kerana FaceTime datang standard pada Mac, iPhone, iPad, dan iPod touch, pelajar boleh menggunakannya untuk berkomunikasi dengan pengguna OS X atau iOS yang lain.

5) KOMPUTER



 Pada masa dahulu, jika kanak-kanak istimewa ingin membaca, ianya pembantu guru untuk membaca dengan kuat kepada mereka di dalam bilik yang berasingan atau di dalam dewan.  Sekarang, dengan kedatangan pemain MP3, pelajar-pelajar ini boleh kekal di meja mereka, mendengar bacaan audio buku ini, dan ikut bersama senyap. Komunikasi merupakan satu lagi bidang yang telah mendapat banyak manfaat daripada teknologi. pelajar dari segi fizikal berupaya untuk beroperasi pensil atau pelajar dengan halangan ucapan kini boleh menaip idea-idea atau komen yang mereka ingin menyampaikan dengan cara yang jelas dan mudah dibaca. Di samping itu, penggunaan komputer membantu pelajar untuk menyiapkan tugasan dengan lebih cepat. Akhirnya, banyak guru-guru pendidikan khas telah mengulas mengenai keupayaan mereka untuk mengekalkan perhatian pelajar dengan lebih mudah melalui penggunaan teknologi.


 6) BRAILLE SENSE PLUS

                                                     
Alat ini sangat membantu terutama individu bermasalah penglihatan kerana alat ini direka khas buat mereka. Kedua-dua orang buta dan celik boleh membaca maklumat yang sama menggunakan skrin LCD yang terbina dalam. Ini amat membantu bagi mereka yang pekak dan buta. Selain itu, alat ini juga boleh mempunyai perbualan dengan kumpulan yang besar menggunakan port VGA dengan monitor luaran atau projektor.

7) AL-QURAN BRAILLE



                                             
Penciptaan sistem menggunakan kod titik timbul yang boleh dibaca secara sentuhan atau Braille telah mengubah keadaan ini, khususnya bagi orang buta. Sistem Braille boleh digunakan dalam pelbagai bahasa termasuk Arab. Apabila al-Quran dicetak menggunakan sistem Braille, membolehkan orang buta membaca kitab suci itu secara sentuhan. Ramai mengetahui Braille dicipta di Perancis oleh Louis Braille pada 1821. Tetapi sistem sama dicipta 600 tahun terdahulu oleh seorang intelek Muslim dari Syria, Zain Din al-Amidi, iaitu profesor di Universiti Moustansiryeh di negara yang kini dikenali sebagai Iraq.


8) STANDING FRAME




Standing frame adalah alat untuk latihan berdiri dengan posisi yang benar. Alat ini juga berfungsi untuk melatih otot-otot pada saat berdiri terutama pada otot tungkai bagian bawah.

9) QALAMIY



Reka bentuk QalmiyTM adalah  diadaptasi daripada gabungan elemen ergonomic dan terapi pengurutan bagi membantu pelajar khususnya pelajar pendidikan khas yang mengalami masalah genggaman pra-matang untuk memenggang alat tulis menggunakan alat genggaman pensel, mereka yang mempunyai masalah genggaman pra-matang, orang kurang upaya yang mempunyai masalah untuk menulis, individu yang mempunyai masalah strok ringan, dan kanak-kanak yang menghadapi masalah "cerebral palsy".


                    10) TONGKAT ELEKTRONIK




Tongkat ini digunakan oleh mereka yang bermasalah penglihatan untuk memudahkan mereka menjalani aktiviti harian. Istimewanya tongkat ini adalah, ia merupakan tongkat elektronik. Sebuah elektronik sensor diletakkan di hadapan tongkat untuk tujuan keselamatan. Apabila terdapat halangan di hadapan, sensor elektronik tersebut akan mengesannya dan menghidupkan sebiji motor yang diletakkan di lengan pengguna & menghasilkan gegaran di lengan pengguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan